Näytetään tekstit, joissa on tunniste curd. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste curd. Näytä kaikki tekstit

tiistai 8. syyskuuta 2015

Puolukkacurd

Alkaa jälleen olla puolukka-aika, joten tässä teille ihana puolukkacurdohje syksyltä 2013. Itse olen käyttänyt curdia täytekakkujen ja kääretorttujen täytteenä.

Kuinkahan monelle Hesarin lukijalle on käynyt kuten minulle. Kun Helsingin Sanomat muutti kokoaan pienemmäksi, lukeminen muuttui ylimalkaiseksi selailuksi. En ole vieläkään päässyt sinuiksi uuden koon kanssa, mutta Hesarin torstaisin ilmestyvä ruokaliite on onneksi harvoin pettymys. Kuvat ovat kauniita ja ohjeet mielenkiintoisia. Lisäksi ruuille annetaan usein viinisuositukset, ei huono asia sekään. Myös tämä puolukkacurdin ohje oli Helsingin Sanomissa pari viikkoa sitten.

Curdit ovat pikku hiljaa nousseet leivontamaailmani suosioon. Lemon curd on ikisuosikki ja mustikkacurdin tekemistä kokeilin pari kesää sitten. Mustikkacurdin maku oli kuitenkin aikanaan pettymys, joten ennakko-odotuksia (kauniin värin lisäksi) tälle puolukkaversiolle ei ollut. Miten siis kävi? Puolukkacurd on aivan ihanaa!

Kuvitelkaa tämä ihanuus vaikkapa suklaakääretorttuun!

Puolukkacurd
200 g puolukoita
3 munaa
1 dl sokeria
75 g voita

Soseuta puolukat sauvasekoittimella mahdollisimman hienoksi soseeksi. Riko kananmunat pyöreäpohjaiseen metallikulhoon (itse käytin kattilaa ja onnistui hyvin) ja vatkaa rakenne rikki. Lisää puolukkasose ja sokeri. Kuutioi voi sivuiltaan noin sentin kokoisiksi kuutioiksi. Keitä vettä isossa kattilassa ja nosta seoskulho kattilan päälle. Kulhon pohja ei saa koskettaa kiehuvaa vettä. Lisää voikuutiot yksitellen koko ajan vatkaten. Kypsennä seosta niin kauan, että se muuttuu majoneesimaisen paksuksi eli noin 10 minuuttia. Siirrä curd toiseen astiaan jäähtymään. Peitä tuorekelmulla siten, että asetat kelmun astian sisälle, suoraan tahnan päälle. Anna jäähtyä kylmäksi, jolloin seos paksuuntuu.

maanantai 18. toukokuuta 2015

Ryhmä Hau-kakku

Sain kunniatehtävän tehdä täytekakun neljä vuotta täyttävän pikkuherran syntymäpäiville. Synttäreitä juhlittiin Paw Patrolin eli suomeksi Ryhmä Haun merkeissä. Kakkuun toivottiin ryhmän logoa ja tassunjälkiä.

Ryhmä Hau oli minulle aivan vieras lastensarja, joten kakun suunnittelu alkoi tietokoneen äärestä. Google sivisti minua sen verran, että itse kakku oli helppo toteuttaa. Jälleen kerran, lasten kakkuja on niin hauska leipoa ja aina oppii uutta!






Ryhmä Hau-kakku
levykakkupohja:
4 kananmunaa
1½ dl sokeria
1 dl vehnäjauhoja
1 dl perunajuhoja
1 tl leivinjauhetta

Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Sekoita kuivat aineet keskenään ja siivilöi ne taikinaan. Sekoita tasaiseksi. Paista pohjaa uunin keskitasolla 200 asteessa noin 7 minuuttia. Kumoa pohja heti sokeroidun voipaperin päälle. 

Paistoin kakkua varten kolme pohjaa. Pohjien kostutukseen käytin vaniljasokerilla makeutettua laktoositonta maitojuomaa. 

täyte 1:
½ prk lemon curd-tahnaa
1 annos suklaakreemiä

suklaakreemi
200 g tummaa suklaata, esim. Panda
1 prk (250 g) mascarponejuustoa
50 g voita
2 rkl tomusokeria

Vaahdota pehmeä voi, tomusokeri ja mascarpone keskenään. Sulata suklaa mikrossa tai vesihauteessa ja lisää se voi-mascarponeseokseen. Sekoita ripeästi tasaiseksi. Huom. suklaakreemi jämähtää nopeasti, joten kakun kannattaa olla muuten valmiina.

täyte 2:
½ prk lemon curd-tahnaa
1 prk Flora vispiä
1 prk vaniljarahkaa
n. 1 tl vaniljakreemijauhetta


Vatkaa Flora vispi jämäkäksi vaahdoksi. Siivilöi vatkaamisen aikana mukaan vaniljakreemijauhe, sekin jämäköittää vaahtoa. Lisää vaniljarahka vispiin ja sekoita tasaiseksi. 

Kokoa kakku suoraan tarjoiluastiaan. Kostuta pohjalevy, levitä lemon curd ja suklaakreemi. Nosta toinen levy päälle ja kostuta. Levitä curd ja rahkaseos. Nosta lopuksi päällimmäinen levy, muista kostuttaa myös se. Kakku kannattaa täyttää jo edellisenä päivänä, näin se ennättää kostua tarpeeksi. Peitä kakku tuorekelmulla ja laita jääkaappiin yön ajaksi.

Kuorruta kakku seuraavana päivänä. Sokerimassan alle kannattaa laittaa esim. vatkattua kermaa, se pitää kuorrutteen paikallaan. 


Kuorrutus ja koristeet ovat kaikki sokerimassaa.

sunnuntai 10. marraskuuta 2013

Puolukkacurdkakku

Työkaverini pyysi minua tekemään kaksi täytekakkua 30-vuotisjuhliinsa. Päädyimme yhteen isoon levykakkuun ja varakakuksi tehtiin pienempi pyöreänmallinen. Hän sanoi pitävänsä perinteisestä tyylistä ja marjoista. Melko helposti täytteeksi valikoitui aiemmin syksyllä kokeilemani puolukkacurd. Nyt oli mahdollisuus kokeilla tätä ihanuutta täytekakkuun. Pientä jännitystä toi itse tehdyn curdin koostumus, onko se liian löysää ja valuu yli. Puolukkacurd käyttäytyi kuitenkin hyvin ja sopi väreiltään ja maultaan hyvin yhteen valkosuklaatäytteen kanssa. Kostutukseen valikoitui karpalovichy. Siinä on mukavan kupliva ja raikas maku. Kakkujen päälle päivänsankari hyväksyi ehdotukseni perinteisestä suklaakuorrutteesta. Koristeeksi riittivät suklaarouhe ja pursotukset flora vispistä. Onnea Laura ja ystäväsi Pilvi!  

Taaempi kakku on jo valmis, etualalla olevasta puuttuu vielä suklaarouhe.



Puolukkacurd tuo vaihtelua täytteen väreihin ja makuihin. Kostukkeena karpalovichyä.

Levykakkupohjat tein Kinuskikissan ohjeella. Yhteensä paistoin kolme suklaakakkulevyä.

Pyöreä kakkupohja:
6 munaa
3 dl sokeria
4 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
3 rkl kaakaojauhetta, esim. Van Houten

Vaahdota munat ja sokeri. Lisää kuivat aineet siivilän läpi. Paista 175 asteessa noin 35 minuuttia.

Täytteinä oli siis puolukkacurdia ja valkosuklaatäytettä. Kumpaakin tein kolminkertaisen annoksen. Curdin valmistin jo muutamaa päivää aiemmin, jotta se ehtii kunnolla jäähtyä. Suklaatäytteen alkuperä on Kinuskikissalta, mutta olen sitä hieman muuttanut. Suklaa voi olla tarpeen mukaan tummaa tai valkoista.

Valkosuklaatäyte:
2 dl vispikermaa
1 prk eli 2dl vaniljarahkaa
130 g valkosuklaata, esim. Panda

Vatkaa kerma vaahdoksi. Sekoita joukkoon rahka. Sulata suklaa miedolla lämmöllä joko mikrossa tai vesihauteessa. Lisää suklaa vaahdon joukkoon ja sekoita tasaiseksi.

Suklaakuorrutteen ohje on Kinuskikissan. Näihin kahteen kakkuun riitti kaksinkertainen kuorruteannos. Reunapursotuksiin meni kolme purkkia (7,5 dl) flora vispiä.

Tilaustuotteiden tekeminen on hauskaa ja nautin kakkujen suunnittelusta. Luovutusvaiheessa iskee kuitenkin suomalainen vaatimattomuus ja löydän leipomuksistani sen seitsemän virhettä. Varsinkin kakun kosteus tuottaa minulle usein päänvaivaa, kuiva täytekakku on itselleni kauhistus. Toiselle tehtyä ei pysty edes koemaistamaan, täytyy vain luottaa omaan taitoonsa. Näiden kakkujen ulkonäköön olen suht' tyytyväinen, täytteeseen tyytyväinen ja kosteus jää muiden arvioitavaksi. Sekin, samoin kuin kakun maku tai ulkonäkö, on loppujen lopuksi makukysymys.



tiistai 9. heinäkuuta 2013

Jäätelökesä

Olen innokas ruokaohjelmien seuraaja ja viime talven aikana Master Chef- kisaajat tekivät usein jäätelöä. Niinpä toukokuussa, kun jäätelökoneet ilmestyivät kauppoihin, toteutin haaveeni ja ostin oman koneen.

Pieni OBH Nordica on palvellut hyvin.


Jäätelöä on tullut tehtyä usein ja perusvaniljan lisäksi olen kokeillut mm. marjajäätelöitä. Omaksi suosikiksi nousi tuoreista mansikoista tehty jätski.



Lisäsin vaniljajäätelöön tuoretta mansikkasosetta, kun seos oli kiinteytynyt n. 5 minuuttia.

Kermainen vaniljajäätelö
2dl kuohu- tai vispikermaa
2 pientä keltuaista
vajaa ½ dl (n. 40g) sokeria
½ vaniljatankoa ta ½tl vaniljasokeria

Vaahdota kerma hyväksi vaahdoksi. Vatkaa keltuaiset ja sokeri vaaleaksi vaahdoksi. Halkaise puolitettu vaniljatanko ja kaavi siemenet sisältä keltuaisvaahtoon. Yhdistä kermavaahto varovasti keltuaisvaahtoon. Kaada korkeintaan 3dl seosta pakastinkylmään kulhoon ja käynnistä kone. Massan jäätyminen kestää n. 15-20 min. Ainesten kannattaa olla mahdollisimman kylmiä.






Tässä vaniljajäätelö on maustettu lemon curdilla. Nam!


Talven aikana aion kokeilla ainakin kahvijäätelöä. Kiitos Olli vinkistä!
              

maanantai 18. maaliskuuta 2013

Popsit

Kaikkihan niitä nykyään tekevät, popseja nimittäin. Omista popseistani halusin raikkaita ja iloisia, joten suosikkihedelmä sitruuna pääsi jälleen mukaan.


Sitruuna-valkosuklaapopsit (Alkuperäinen ohje Kinuskikissa)
200 g murotaikinapikkuleipiä
100 g valkosuklaata
½ prk lemon curd-tahnaa
koristeluun värillisiä rakeita, suklaata tms.
tikkaritikkuja

Murskaa pikkuleivät. Sulata suklaa. Sekoita keksimurskan joukkoon suklaasula ja sitruunatahna. Jäähdytä massaa jääkaapissa noin tunti.

Pyörittele taikinasta pieniä palloja ja jäähdytä jälleen jääkaapissa noin tunti.

Upota tikku taikinapalloon. Kasta pallo sulatettuun valkosuklaaseen ja koristele haluamallasi tavalla. Nosta kuivumaan esim. juomalasiin.



lauantai 19. maaliskuuta 2011

Nimiäiskakku

Kaste- ja nimiäskakkujen suunnittelu on aina hauskaa puuhaa, onhan juhlanaihe mitä onnellisin. Perheeseemme syntyi tammikuussa pieni tyttö ja meistä tuli avomieheni kanssa pappa ja nonna. Koska vauvalla on jo mummo ja mummi, keksi pienokaisen äiti loistavan idean, papan avovaimo on nonna. Tästä eteenpäin olen siis ylpeä nonna!

Sen verran tärkeästä kakusta oli kyse, että täytteen kanssa pelasin varman päälle. Lemon curd-tahna ja suklaatäyte toimii aina. Koristelussa piti olla hempeyttä ja tietenkin pinkkiä väriä.


Kuuden munan kakku on kostutettu vaniljamaidolla. Välissä lemon curd-tahnaa ja suklaatäyte eli tummasta suklaasta, kuohukermasta ja maustamattomasta vaniljatuorejuustostosta tehty massa. Pursotukset Flora vispillä, joka on värjätty pinkillä elintarvikevärillä. Koristeet ja kirjaimet marsipaania.


Vauvan kunniaksi nonna teki myös suklaakonvehteja, tietenkin pinkkejä! Värjäsin valkosuklaan elintarvikevärillä.