sunnuntai 2. lokakuuta 2016

Kolmen kerroksen omenapiirakka

Tänä syksynä meinasi jäädä omenapiirakka tekemättä. Jotenkin ei ollut kiinnostusta koko omenatouhuun, eikä kivaa vakio-ohjetta ollut odottamassa. Kulunut viikonloppu oli ensimmäinen, jolloin oikeasti teki mieli omenapiirakkaa ja löytyi myös aikaa sen tekemiseen. 

Valitsin kokeiluun Helsingin Sanomista löytyneen ohjeen ja tein sen piirakkavuoan kokoisena. Piirakasta tuli ihan kiva, mutta en ole varma, oliko tämä kaikkien niiden kuppien ja kulhojen arvoinen, jotka leipoessa tarvittiin. Muruseos pinnalla on ok, vaniljainen kreemikerros maistuu hieman. Voi myös olla, että tein leipoessa virheen levittämällä kerroksia tasaisesti koko piirakalle. Jos sekä vaniljakreemin että muruseoksen jättäisi enemmän kasoihin, ne varmaan myös maistuisivat enemmän.

Jos makuelämys jäikin hieman puolitiehen, niin itselläni monet työvaiheet toimi hyvin viikolla kertyneen stressin poistajina. Erittäin tärkeä osa leivontaa sekin.




Kolmen kerroksen omenapiirakka
muruseos piirakan pinnalle:
½ dl fariinisokeria
½ dl vehnäjauhoja
20 g voita kuutioina

Nypi aineet kulhossa murumaiseksi seokseksi. Nosta kulho pakastimeen odottamaan.

omenoita + kanelia

Pieni omenat paloiksi (6dl), laita ne kulhoon ja mausta kanelilla (vajaa teelusikallinen). Sekoita sen verran, että kaneli levittyy tasaisesti.

pohja:
1 3/4 dl jauhoja
1 tl leivinjauhetta
ripaus suolaa
1 kananmuna
1 dl sokeria
3/4 dl kerma-maitoseosta/maitoa
35 g voita

Sekoita jauhot, leivinjauhe ja suola kulhossa. Vatkaa seuraavassa kulhossa kananmuna ja sokeri vaahdoksi. Mittaa kerma-maitoseos ja voi kattilaan ja kuumenna, kunnes voi on sulanut ja seos kiehahtanut. Kaada kuuma voi-kerma-maitoseos muna-sokerivaahtoon ohuena nauhana koko ajan vatkaten. Siivilöi jauhot mukaan, mutta älä vatkaa enää. Sekoita nuolijalla tasaiseksi. Kaada pohjataikina voidellun piirakkavuoan (halkaisija noin 28 cm) pohjalle. Ripottele päälle kanelilla maustetut omenapalat.

vaniljatäyte:
½ dl vaniljakreemijauhetta
1 dl vettä

Vatkaa vaniljakreemijauhe ja vesi kulhossa. Lusikoi vaniljakreemiä omenoiden päälle. 

Ota muruseos pakastimesta ja ripottele se päällimmäiseksi kerrokseksi piirakan pinnalle. 

Paista 175 asteessa 35-40 minuuttia. Anna jäähtyä ennen tarjoilua.

sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Helppo suklaapiirakka (liivatteeton)


Viikonloput ovat parhaita silloin, kun ehtii tehdä itselleen mieleisiä asioita eli ulkoilla ja leipoa. Lauantaina retkeilin Etelä-Konneveden kansallispuistossa ihanien ystävien kanssa ja tänään leivoin ja ulkoilin perheen kanssa. 

Aktiiviviikonloppuina suosin helppoja leivonnaisia, jotta aika ei ole pois ulkoilulta. Tämä suklaapiirakka valmistui nopeasti isännän vielä nauttiessa aamukahvia ja se jähmettyi jääkaapissa ulkoilumme ajan. Aineiden kanssakaan ei ole niin nuukaa, itse käytin kaikki kaapista löytyneet keksi- ja suklaajämät, mm. kolmea erilaista suklaata. Jos haluat gluteenittoman piirakan, valitse pohjaan gluteenittomia keksejä ja tarkista suklaan sopivuus.

Bonuskuvassa näkymä lauantain retkeltä Kalajan kierrokselta.



Helppo suklaapiirakka
pohja:
300 g keksejä
75 g voita

Murskaa keksit monitoimikoneessa tai vahvassa pakastepussissa kaulimen avulla. Sulata voi ja sekoita keksimurska voihin. Pingota leivinpaperi irtopohjavuoan (halkaisija noin 24 cm) pohjalle. Taputtele seos vuoan pohjalle ja reunoille. Minulla seosta riitti vain vuoan pohjalle. Laita jääkaappiin jähmettymään.

täyte:
250 g suklaata
4 kananmunan keltuaista
1 kananmuna
1 dl sokeria
1 tlk (400 g) kookosmaitoa/kermaa/täysmaitoa
½ dl maissitärkkelystä
25 g voita

koristeluun suklaarouhetta

Paloittele suklaa. Erottele keltuaiset neljästä kananmunasta ja laita ne paksupohjaiseen kattilaan. Lisää mukaan yksi kokonainen kananmuna, sokeri ja valitsemasi neste. Sekoita tasaiseksi ja lämmitä seosta koko ajan sekoittaen. Lisää maissitärkkelys pikkuhiljaa mukaan. Lämmitä seosta niin kauan, että se sakenee selvästi. Ota kattila liedeltä ja lisää suklaapalat ja voi. Sekoita, kunnes suklaa ja voi ovat sulaneet ja seos on tasaista.

Kaada täyte pohjan päälle vuokaan. Peitä kelmulla niin, että kelmu on kevyesti kiinni täytteen pinnassa. Näin pintaan ei muodostu kuorta. Anna piirakan jähmettyä jääkaapissa vähintään muutama tunti.

Irrota vuoan reunus ja koristele suklaarouheella.


lauantai 10. syyskuuta 2016

Valkosuklaa-kesäkurpitsamuffinssit



Kesäkurpitsa on kyllä monikäyttöinen vihannes. Kesällä kesäkurpitsaviipaleet grillataan tai ne sekoitetaan salaattiin ja syödään liharuoan lisukkeena. Syksyllä täytetyt kesäkurpitsat ovat monen arki-illan pelastus ja usein kesäkurpitsaa löytyy myös kasvisnyyteistä ja erilaisista uuniruoista. 

Leivonnassa olen aiemmin kokeillut kesäkurpitsakakkua ja -vohveleita, nyt oli muffinssien vuoro. Kurpitsan makua en itse valmiista muffinsseista löytänyt, mutta kesäkurpitsaraaste mehevöittää muffinssitaikinaa mukavasti ja vihreät pisteet näyttävät kivalle. Valkosuklaata löytyy sekä taikinasta että kuorrutteesta. Ekstrana lisäsin vielä suklaasydämet, kun levystä uhkasi jäädä ylimääräistä. 


Valkosuklaa-kesäkurpitsamuffinssit (12kpl)
taikina:
2 dl kesäkurpitsaa raasteena
50 g valkosuklaata rouheena
150 g voita
1½ dl sokeria
2 kananmunaa
3½ dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
1½ dl maustamatonta jugurttia
(+ 12 palaa valkosuklaata) 

Raasta kesäkurpitsa karheaksi raasteeksi, purista enin neste pois. Rouhi suklaa. Vatkaa pehmeä voi ja sokeri vaaleaksi vaahdoksi, lisää munat yksitellen koko ajan vatkaten. Lisää vehnäjauhot ja leivinjauhe taikinaan, sekoita hyvin mutta älä vatkaa enää. Lisää jugurtti, valkosuklaarouhe ja kurpitsaraaste. Sekoita tasaiseksi.

Jaa taikina muffinssivuokiin. Jos haluat valkosuklaasydämen, täytä ensin puolet vuoasta, lisää suklaapala ja lusikoi taikinaa päälle. 

kuorrute:
50 g valkosuklaata rouheena
50 g voita
2 dl kaurahiutaleita

Rouhi suklaa, pehmitä voi esim. mikrossa. Yhdistä suklaa, voi ja kaurahiutaleet ja sekoita tasaiseksi. Lusikoi kuorrute muffinssien päälle.

Paista 225 asteessa noin 20 minuuttia. Tarjoile jäähtyneenä.


sunnuntai 4. syyskuuta 2016

Puolukkatoskakakku


Voi kun koko syksy olisi yhtä aurinkoinen ja lämmin kuin eilen, kun suuntasimme äidin kanssa puolukkaan. Tänään on jälleen tihuuttanut vettä ja syksyn hyvät puolet unohtuvat samantien. 

Eilen kuitenkin saimme kaksi sangollista puolukoita, joista suurimman osan pakastin ja loput meni Tiitulle ja Nupulle. Omasta osuudesta jätin tietenkin leivontapuolukoita jääkaappiin ja tänään niistä valmistui puolukkatoskakakku. Ohje on jo muutaman vuoden takaisesta Pirkasta (12/2011), mutta jostain syystä kokeilin sitä vasta nyt. 

Puolukkatoskakakku on ihan ok kahvileivonnainen. Pohjasta tulee mieleen pulla, ehkä kardemumman takia, ja kuorrutus on melko makea. Omaan makuuni puolukka olisi saanut maistua hieman enemmän. 



Puolukkatoskakakku

pohja:
50 g voita
1 dl maitoa
2 dl vehnäjauhoja
1 tl vaniljasokeria
1 tl kardemummaa
1½ tl leivinjauhetta
2 kananmunaa
1½ dl sokeria

Pingota irtopohjavuoan (halkaisija 24cm) pohjalle leivinpaperi, voitele ja korppujauhota pohja ja reunat. 

Sulata rasva ja lisää siihen maito. Yhdistä toisessa kulhossa vehnäjauhot, vaniljasokeri, kardemumma ja leivinjauhe. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi, lisää vaahtoon rasva-maitoseos ja jauhoseos. Sekoita tasaiseksi. Kaada taikina vuokaan ja paista 175 asteessa, uunin alatasolla, noin 20 minuuttia. 

täyte:
noin 4 dl puolukoita (voivat olla jäisiä)

Ripottele puolukat esipaistetun pohjan päälle ja jatka paistamista noin 10 minuuttia.

kuorrutus:
50 g voita
½ dl sokeria
½ dl siirappia
2 rkl maitoa
2 rkl vehnäjauhoja
100 g mantelilastuja

Sulata voi kattilassa. Lisää sokeri, siirappi ja maito. Ripottele vehnäjauhot mukaan koko ajan sekoittaen. Kiehauta seos, sekoita koko ajan. Ota kattila liedeltä ja lisää mantelilastut. Levitä kuorrutus puolukoiden päälle ja paista uunin keskitasolla noin 10 minuuttia, jotta kuorrutus saa väriä.

Irrota kakku vuoasta vasta jäähtyneenä.